ÀSSANES: EL valor de la postura 1

L’àssana o postura té un valor fonamental en ioga. Treballa a molts nivells diferents: En l’aspecte físic alinea a la columna, estira la musculatura i les articulacions, també estimula la funció dels òrgans interns, regula el funcionament de les glàndules endocrines i oxigena els teixits. En l’aspecte emocional, l’àssana reforça la capacitat per a concentrar-nos, la nostra resistència emocional i la nostra força de voluntat, centra la ment i ens relaxa.

El gran mestre de Kundalini Ioga Yogui Bhajan va dir sobre l’àssana: “La casa serà tan sòlida como sòlids siguin els seus fonaments. La postura és el teu fonament, el teu centre. Si no tens una postura profundament estable, no tens res. Però si tens una postura prou ferma i ningú en el món te’n pot moure, aleshores tindràs el món sencer a la teva mà”.

Amb aquestes paraules el Mestre no es refereix únicament al cos, es refereix a l’actitud, a la nostra postura davant la vida. Per aquest motiu el ioga té un fort impacte en el benestar físic i emocional, dos aspectes de la persona que són sinèrgics i fonamentals per gaudir de bona qualitat de vida.

Sostenir una postura en equilibri significa trobar l’equilibri interior i respirar en ella, respirar-la i sentir la unió del cos i la ment.

@ Manel Úbeda
@ Manel Úbeda

Samasthiti: La postura de poder.

És la postura més senzilla però alhora també pot ser la més difícil.
Aquesta postura és l’inici i el final de la Salutació al Sol. Alinea i estira suaument la columna vertebra.

  • Comencem amb els peus junts, assentant bé la planta dels peus a terra.
  • Tanquem els ulls i anem pujant mentalment, sentint cada articulació. 
  • A l’alçada de la pelvis, alineem les lumbars rotant lleugerament el maluc cap endavant.
  • Rotem les espatlles avall i enrere i obrim el pit, estirem bé els braços i els dits de les mans. Estirem les cervicals, baixant i retirant enrera lleugerament la barbeta.

Respirem!

@ Manel Úbeda
@ Manel Úbeda

Tadàsana: la postura de muntanya

En aquesta postura estirarem l’esquena, elevant-nos com una muntanya des del terra. Aquesta és una molt bona postura per a tonificar i descomprimir tota la columna vertebral. Especialment recomanable si es pateix una lesió a ninvell espinal: hèrnia, aixafament, artrosi, rigidesa…

  • Des de Samasthiti comencem a elevar els braços descrivint un cercle, mantenint el pit obert i les espatlles abaix i endarrere.
  • Aixequem els braços estirant bé els colzes i els dits, inspirant alhora lenta i profundament.
  • Unim palmells sobre el cap, mantenint els braços estirats als costats del cap. Retenim l’aire uns segons.
  • Tornem a Samasthiti, de la mateixa manera, expirant suaument.

Podem fer aquestes dues postures alternativment, com un exercici d’estirment i de respiració.

tadasana
Vista de músculs i esquelet en les postures Samasthiti i Tadàsana

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s