L’ Ashtanga Ioga de Patanjali, el camí de la visió de l’ànima

Patanjali va ser un erudit, metge, escriptor i iogui, i es calcula va viure al segle II aC.

El seu tractat sobre el ioga Ioga Sutres, una col·lecció d’aforismes sobre la pràctica del ioga, es considera la primera obra escrita sobre el ioga. Per això se’l considera sovint com el fundador del ioga.

El sistema de ioga que el savi Patanjali va descriure tenia com a objectiu unificar la filosofia Samkhya i Vedanta i d’aquesta unió va sorgir l’Ashtanga Ioga (les vuit etapes) en què enfoquem la nostra voluntat en dominar les ones mentals i assolir l’estat de meditació profunda sense fluctuacions mentals.

ashtanga

La ment és considerada el nexe entre el cos i l’esperit o consciència. I els hàbits que sorgeixen d’aquesta són els que ens lliguen a les inclinacions i la dualitat. Però si creem un hàbit concentrat en la ment, això ens conduirà al desinterès i al descobriment de la realitat.

La ment pot ser una eina a través de la qual podem alliberar-nos i així no viure una existència condicionada, però si no l’eduquem adequadament, pot conduir-nos a la confusió, la ignorància i l’esclavitud.

Els Ioga Sutres de Patanjali descriu el sender del ioga per arribar al màxim refinament com a éssers, desenvolupant la nostra connexió amb la consciència universal en vuit passos essencials: ASHTANG. Aquestes vuit etapes són: yama, niyama, asana, pranayama, prathyahara, dharana, dhyana i samadhi.

  • Yama: són els principis ètics i regles per viure en societat. Aspectes com la no violència, la sinceritat, no robar o no aferrar-se als béns materials.

niyama: són les disciplines individuals i actituds cap a un mateix.
  • Niyama comporta compromis amb la mateixa higiene (tant externa com interna), mantenir una actitud positiva i d’agraïment, practicar la puresa en el pensament i l’autodisciplina, i seguir una alimentació equilibrada una alimentació equilibrada.
  • Asana: asana o postura. Les asanes són posicions específiques del cos que netegen els canals d’energia i equilibren el flux de la mateixa en l’organisme, generant estabilitat física, mental i emocional. Les asanes s’han de realitzar amb plena consciència i sense esforç, buscant la calma i la comoditat, i sostenint un ritme respiratori ferm i constant. Controlar el cos, es controla la ment; les asanes són eines per accedir a estats més elevats de consciència. Actuen de manera somato-psíquica: del cos cap a la ment. S’aconsegueix la perfecció en asana quan cessa en esforç, i s’obté la relaxació mantenint l’estabilitat i la consciència.
  • Pranayama: la paraula pranayama està composta per les arrels “prana” i “Ayama”. “Prana” significa “energia vital” i està present en totes les coses, animades i inanimades. Encara que aquesta íntimament relacionada amb la respiració, és molt més subtil que l’aire o l’oxigen. Tot el que vibra en l’univers és prana. “Ayama” significa extensió, expansió, amplitud, prolongació, estirament. Per tant, la paraula pranayama significa expansió del prana o energia vital.

”Igual que la brisa dispersa els núvols que cobreixen el Sol, pranayama aparta
els núvols que amaguen la llum de la intel·ligència.
  • Pratyahara: és retirar els sentits, la ment i la consciència del contacte amb allò que és extern, interioritzar i dirigir-los cap a l’ànima. És la ciència de restringir els sentits privant-los d’allò que els alimenta: el món extern i el desig que ens provoca. D’aquesta manera els sentits perden interès en els seus respectius objectes (per a l’ull, la forma; per a l’oïda, el so, per al nas, l’olor, etc.) i es retiren del món extern per ajudar a la ment en la seva recerca interna.

dharana: significa concentració, fixar la consciència en un punt.
  • Dharana ve de l’arrel “DHR”, que significa “portar”, és dirigir la ment cap a un punt fix, i mantenir-hi per un temps determinat. Mitjançant la concentració es controlen i s’enfoquen les funcions de la ment. Dharana és atenció unidireccional, i és el pas previ a dhyana, meditació.
  • Dhyana: significa meditació. Quan es manté fermament dharana, aquesta evoluciona convertint-se en dhyana. El flux d’atenció es torna regular i continu. En dhyana el temps psicològic i cronològic s’atura i la ment observa el seu propi comportament. És un estat contemplatiu, en el qual l’atenció passa d’unidireccional a no-direccional.
  • Samadhi: significa absorció total. Quan l’objecte de meditació absorbeix al meditador, es perd la consciència d’un mateix. Aquesta unió de subjecte i objecte és samadhi. Cessen les fluctuacions de la ment i s’experimenta un flux uniforme de consciència.

Tots els esforços del iogui s’encaminen cap a la consecució de l’estat meditatiu. Per això primerament s’ensinistra en el domini de la postura, l’observació i regulació de la respiració, la interiorització i la concentració. Quan s’han perfeccionat els passos anteriors, cessa l’esforç i l’experiència meditativa brolla naturalment

.

La pràctica (abhyasa) i el desinterès o renúncia (vairagya) són els mitjans per aturar els moviments de la consciència. La pràctica és l’aspecte positiu del ioga, i implica yama, niyama, asana i pranayama. El camí involutiu de renúncia implica pratyahara, dharana, dhyana i samadhi.

 Per al Iogui, el veritable coneixement s’aconsegueix únicament a través de l’estat meditatiu.

La comprensió intel·lectual és molt útil i necessària a efectes pràctics en la vida quotidiana, però és una forma de coneixement insuficient.
 Si es desitja adquirir una comprensió profunda de l’existència i el paper que juga un mateix en aquest món, cal integrar ambdós mètodes de coneixement: el coneixement intel·lectual, que proporciona el pensament lògic-analític i el coneixement intuïtiu, que desperta la pràctica de la meditació. 
Cadascú té el seu lloc i el seu moment adequat i només s’arriba a ser un individu complet quan ambdós nivells són desenvolupats harmònicament.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s